Niskie temperatury, wysoka wilgoć, śliska nawierzchnia i szybko zapadające ciemności to warunki, w których o kolizję lub awarię samochodu znacznie łatwiej niż latem. Niestety uszkodzone auto w takich warunkach będzie widoczne w ograniczonym stopniu, co może powodować kolejne niebezpieczne sytuacje na drodze. Ryzyko można zminimalizować odpowiednio oznaczając samochód.
Trójkąt i światła
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury zasady oznakowania pojazdu w czasie awaryjnego postoju są ściśle określone i należy ich bezwzględnie przestrzegać. Podstawą jest odblaskowy trójkąt bezpieczeństwa, który jest obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu.
– Sposób oznakowania uszkodzonego pojazdu zależy w dużym stopniu od miejsca awarii. Jeśli auto zepsuło się w mieście, w miejscu gdzie nie przeszkadza w ruchu, a postój nie jest tu zabroniony, nie trzeba rozkładać trójkąta ani włączać świateł awaryjnych. Ale w innych sytuacjach przepisy są bardzo precyzyjne – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
W terenie zabudowanym awaryjny postój należy sygnalizować, gdy auto stoi w niedozwolonym miejscu, np. na jezdni i nie da się go z niej usunąć. Należy wówczas włączyć światła awaryjne, a jeśli pojazd ich nie ma, lub są uszkodzone, uruchamiamy światła pozycyjne.
Trójkąt ostrzegawczy ustawia się w odległości jednego metra od samochodu.
– W terenie niezabudowanym, o ile to możliwe samochód należy ustawić jak najbliżej krawędzi drogi. Ponieważ prędkości rozwijane przez pozostałe pojazdy są tu większe, trójkąt należy ustawić w odległości od 30 do 50 metrów za samochodem. W tym przypadku pojazd także musi być awaryjnie oświetlony – mówi Filip Fischer.
Uwaga na autostradzie
Największe zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu uszkodzony pojazd stanowi na drogach ekspresowych i autostradach. To tutaj skutki najechania na niewidoczne auto będą najpoważniejsze. Dlatego trójkąt ustawia się w odległości stu metrów za samochodem.
– Także należy włączyć światła awaryjne lub pozycyjne. Auto ustawiamy na pasie awaryjnym, co jest szczególnie istotne na odcinkach gdzie autostrada skręca, a widoczność za zakrętem jest ograniczona np. przez ekrany akustyczne – przypomina Filip Fischer.
Na autostradach holowanie samochodu jest dozwolone wyłącznie przez pojazdy pomocy drogowej i tylko do najbliższego zjazdu. Szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności kierowca i pasażerowie powinni opuścić auto i oczekiwać na pomoc poza barierami ochronnymi lub za ekranami akustycznymi. Chodzenie po tego typu drogach jest surowo zabronione, dlatego jeśli nie ma możliwości bezpiecznego opuszczenia samochodu, należy w nim pozostać. Rozkładając trójkąt kierowca powinien założyć odblaskową kamizelkę.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?