W obiegowej opinii gry komputerowe przynoszą więcej szkody niż pożytku. Najczęstszym argumentem przeciwko nim, jest obserwowany u niektórych graczy wzrost poziomu agresji. Inni przeciwnicy gier podkreślają to, że u części z graczy, granie prowadzi do powstawania wad postawy i uzależnień. Obawy budzi też fakt związany z pojawianiem się u niektórych graczy problemów z odróżnianiem wirtualnego świata od rzeczywistości. Na szczęście, gry komputerowe mają też swoje jasne strony.

Nie tak dawno firma Nvidia rozpisała na jednym z portali społecznościowych konkurs, w którym uczestnicy mieli zaprezentować czego nauczyły ich gry komputerowe. We wszystkich pracach przewijał się pogląd, że dzięki grom komputerowym nauczyć się można przede wszystkim logicznego myślenia, nabyć również umiejętności współpracy, dokładności czy planowania. Uczestnicy konkursu zwracali też uwagę na rozwój wyobraźni, cierpliwości, a także na możliwość nauki i doskonalenia języków obcych, zwłaszcza języka angielskiego, historii czy ekonomii.

"Bardzo często grałem w gry sieciowe, w które grało bardzo dużo Włochów. Musiałem się dostosować. Maturę pisałem właśnie z języka włoskiego, z której uzyskałem 83%." – zauważa w zgłoszonej na konkurs Nvidii pracy Oskar Bobko.

"Już w podstawówce prawie każdy miał styczność z TIBIA, gdzie poznaliśmy podstawowe słownictwo języka angielskiego. Z czasem słówek przybywa, a my uczymy się ich na bieżąco. Można zauważyć, iż osoby grające mają często mniejsze problemy w nauce języka" – pisze w swojej konkursowej pracy przesłanej firmie Nvidia Paweł Witowski.







Fakty, które wymienili w swoich pracach uczestnicy konkursu Nvidii, zwracają też uwagę psycholodzy. W wielu naukowych pracach z dziedziny psychologii i dydaktyki przeważa pogląd, że jeżeli korzysta się z gier komputerowych z umiarem, to nie tylko nie przynoszą one szkody, ale wręcz pozwalają na szybki rozwój wielu umiejętności. Wynika to przede wszystkim z dużego stopnia złożoności gier, które wymagają od graczy rozwiązywania w krótkim czasie wielu, niekiedy bardzo skomplikowanych problemów. Co ciekawe, w pracach tych udowodniono, że gracze potrafią przyswoić znacznie więcej informacji w krótkim czasie niż osoby, które grają tylko sporadycznie. Gry komputerowe zwiększają szybkość reakcji, a także uczą logicznego myślenia. Wymagają też od graczy łączenia i analizowania zdobytych wcześniej, np. na wcześniejszych poziomach gry, informacji i odnoszenia ich do bieżących wydarzeń w grze.

Zaliczana do kategorii MMO, czyli gry komputerowej rozgrywanej przez wielu graczy w sieci, World of Tanks jest fenomenem na skalę światową. Spowodowała ona ogromne zainteresowanie historią, a szczególnie historią wojskowości. W tym miejscu wymienić warto też polską produkcję Wiedźmin 3: Dziki Gon, opartą na prozie Andrzeja Sapkowskiego. Przenosi ona nas do fantastycznych światów stworzonych na bazie słowiańskich mitologii.

W wielu pracach podkreślano również możliwość rozwoju wyobraźni, cierpliwości, a także możliwość nauki i doskonalenia języków obcych. Uczestnicy zwracali też uwagę na to, że dzięki grom można nauczyć się historii i ekonomii. W tym kontekście często wymienia się takie gry jak Europa Universalis IV, Age of Empires III, Anno 2205 czy Total War: Rome II.

"Gry rozwijają wyobraźnie, grając człowiek przenosi się do innego świata i to dla tej inności, większość z nas zagłębia się w to uniwersum, spędzając w nim wiele godzin. To dzięki tym doświadczeniom, zwykły człowiek może poczuć się choć na chwilę odważnym pogromcą potworów lub nawet zasiąść za sterami wielkiego liniowca. Osobiście swoje wyjątkowe przeżycia, postaci przelewałam na papier tworząc nowe historie" – pisze w swojej pracy Gabriela Pelc, jedna z uczestniczek konkursu.

Jak zauważają autorzy wielu prac naukowych, u graczy najszybciej zaobserwować można efekt usprawnienia wyobraźni przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Oznacza to, że gry komputerowe wpływają w istotny sposób na pracę i zdolności mózgu do błyskawicznego reagowania na zaistniałe sytuacje. Co więcej, mózg gracza nabywa z czasem coraz większych zdolności do nieszablonowego myślenia.

Warto docenić też fakt, iż dzięki grom komputerowym gracze mogą, wręcz w sposób eksperymentalny zrozumieć prawa fizyki (m.in. Need for Speed, Eve: Valkyrie czy Rise of The TombRaider). Jak się okazuje, gry w coraz większym stopniu dążą do jak najlepszego naśladowania elementów związanych z fizycznym zachowaniem się przedmiotów i odwzorowania zjawisk fizycznych, jakie na co dzień obserwujemy w realnym świecie. Technologia PhysX firmy Nvidia, która dostępna jest w kartach graficznych z rodziny GeForce. Dzięki sprzętowej akceleracji obliczeń fizycznych, tworzone przez twórców gier wirtualne światy nabierają życia. Ściany mogą być w realistyczny sposób burzone, drzewa wyginają się i łamią pod wpływem wiatru, dym czy mgła może się realistycznie ścielić a woda płynąc wpływać na otoczenie.

Warto również zwrócić uwagę na gry strategiczne, historyczne i ekonomiczne, do których zaliczyć można m.in. takie tytuły jak Europa Universalis IV, Age of Empires III, Anno 205 czy Total War: Rome II. Ta grupa gier uczy szybkiego podejmowania właściwych decyzji i rozwiązywania sytuacji krytycznych, wymagających umiejętności pracy w stresie. Z kolei gry sieciowe, w które jednocześnie może grać wiele osób rozproszonych po całym świecie, uczą zdolności komunikacyjnych, przywódczych i interpersonalnych czy cierpliwości, a więc najważniejszych umiejętności miękkich, które przydają się w codziennym życiu zawodowym.

Źródło: www.conowego.pl

Gry

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!