Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

LPG drożeje. Auto na gaz przestanie się opłacać?

Damian Zakrzewski
Od czerwca LPG podrożał o ok. 30 gr na litrze. Jego cena dochodzi już do 2 zł, a eksperci przewidują, że w niedługim czasie sięgnąć może nawet 3 złotych.

- Ceny już poszły znacząco w górę. Jeśli dojdą do 3 zł za litr, sprzedam samochód - mówi pani Ola, tankująca LPG na jednej z lubelskich stacji.

Głównym powodem podwyżek jest wejście w życie 2 września br. nowelizacji ustawy o Prawie Energetycznym. Rynek reagował na to już od dłuższego czasu. Nowela nałożyła na importerów i producentów gazu skroplonego obowiązek składania zabezpieczeń na poczet niezapłaconych podatków, kar i opłat w wysokości 10 mln zł od koncesji na import i kolejnych 10 mln zł od koncesji na produkcję LPG. O ile w czerwcu za litr gazu płaciło się niewiele ponad 1,50 zł, teraz jego cena oscyluje wokół 1,85 - 1.89 zł. Jako że propan i butan sprowadzane są zazwyczaj oddzielnie i do odsprzedaży detalicznej mieszane w kraju we-dług proporcji zależnych od sezonu (inna zimą, inna latem), przedsiębiorcy importujący i sprzedający to paliwo w hurcie traktowani są jako producenci paliw, stąd muszą wyłożyć poręczenie na kwotę 10 mln zł. Dodatkowa koncesja, wymagająca również 10 mln zł poręczenia, dotyczy obrotu paliwami z zagranicą, a gaz bądź jego składniki w zdecydowanej większości pochodzą z importu.

Alergolodzy twierdzą, że wdychanie spalin w aglomeracji miejskiej powoduje podobny efekt do palenia paczki papierosów dziennie. Statystycznie przez spaliny z rur wydechowych umiera więcej ludzi niż w wypadkach samochodowych. Receptą jest zamykanie okien i obiegu powietrza w autach. Zobacz wideo:

Ministerstwo Energii dąży do ograniczenia zjawiska „szarej strefy” na rynku paliw w Polsce i dlatego też wszelkie rozwiązania porządkujące rynek są popierane przez rząd. Zabezpieczenie majątkowe w wysokości 10 mln zł nakładane na branżę LPG zrównuje obowiązki w tym zakresie dla wszystkich gatunków paliw ciekłych, co odpowiada zasadzie równego traktowania - odpowiedziało nam Ministerstwo Energii, ustosunkowując się do poselskich poprawek, nakładających na branżę LPG nowe zobowiązania.

Ministerstwo przypomina też, że wymaganego zabezpieczenia może udzielić bank. Jego koszt sięga jednak kilkudziesięciu tysięcy złotych i małe firmy mogą mieć poważne problemy z uzyskaniem go.

W praktyce nowelizacja Prawa Energetycznego może oznaczać likwidację większości małych przedsiębiorstw handlujących gazem, których nie będzie stać na wyłożenie takich kwot. Niektóre szacunki mówią, że upaść może nawet 90 proc. z około 200 dystrybutorów gazu. Rynek zostanie zmonopo-lizowany przez ogromne, w większości międzynarodowe, koncerny, które jedynie stać będzie na taki wydatek. Odbiją go sobie jednak podwyżkami cen.

- Część firm upadnie, a te, które pozostaną na rynku, będą musiały znacząco podnieść marże - mówi poseł Tomasz Rzymkowski z klubu Kukiz’15, który skierował w tej sprawie interpelację do ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego. Nowe przepisy, które w założeniach mają stabilizować rynek i zapobiegać oszustwom, w istocie oznaczają dużą podwyżkę cen LPG, nawet do poziomu benzyny. Jego używanie może się stać nieopłacalne, choć jest dużo mniej szkodliwe dla środowiska - dodaje.

Zdzisław Pisiński, redaktor naczelny miesięcznika Paliwa Płynne, prognozuje jednak, że w dłuższym terminie nowe przepisy nie będą miały przełożenia na drastyczny wzrost cen: - Koszt LPG od lat oscyluje ok. 50 proc. ceny benzyny. Przekroczenie 60 proc. spowodowałoby nieopłacalność instalacji autogazu w samochodach, a 40 proc. nieopłacalność dla sprzedawców LPG. Jedynie wzrost cen paliw tradycyjnych, w wyniku światowych spekulacji, może spowodować równoległy i proporcjonalny wzrost cen LPG.

Michał Pietrasiewicz z firmy Auto Gaz Lublin, montującej instalacje LPG, mówi, że podwyżki zmniejszą opłacalność instalacji gazowych, a co za tym idzie jego biznesu. Przy obecnym stosunku cen gazu do tradycyjnej benzyny montaż instalacji zwraca się po przejechaniu 10 - 15 tys. km. Przy cenie gazu rzędu 3 zł, potrzeba by na to kolejnych 10 tys. - uważa lubelski przedsiębiorca.

Z autogazu korzysta w całym kraju od 2 do 3 mln kierowców. W Lublinie zarejestrowanych jest 31 042 pojazdów z instalacją gazową LPG oraz 107 pojazdów z instalacją CNG.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto