Zarządcy dróg w Legnicy wypowiedzieli wojnę tego rodzaju, według nich, samowoli budowlanej, dochodząc do wniosku, iż takie elementy przeszkadzają i nie pasują do miejskiego krajobrazu. Posłużyli się oni przy tym przepisami, które zakazują ustawiania w pasie drogowym obiektów niezwiązanych z infrastrukturą drogową, a także nakazują uzyskanie zgody zarządcy drogi na ich lokalizację.
Kraków wprawdzie rozważał administracyjne zajęcie się tą kwestią, ale ostatecznie uznał, iż krzyże nie przeszkadzają jednak i nie psują krajobrazu, nie stanowią zagrożenia dla ruchu drogowego, a dodatkowo mogą być przestrogą dla łamiących przepisy kierowców. W Toruniu zaś, gdy tego rodzaju obiekt pojawia się przy drodze, urzędnicy oceniają, czy nie stanowi on zagrożenia. Czasem proponują rodzinie ofiary zmianę miejsca lub formy upamiętnienia danej osoby.
A jakie jest stanowisko Kurii Metropolitalnej w Lublinie w kwestii przydrożnych krzyży, figur, kapliczek czy symbolicznych grobów?
- Kościół Katolicki w Polsce nie „sankcjonuje” budowy czy umieszczania symboli religijnych upamiętniających wypadki drogowe lub ich ofiary - stwierdza rzecznik prasowy Kurii Metropolitalnej w Lublinie wicekanclerz ks. dr. Krzysztof Podstawka. - Nie wykluczam jednak, że poszczególne osoby mogły indywidualnie występować o pozwolenia do zarządców dróg w celu umieszczenia takowych. To właśnie zarządcy dróg odpowiadają za pasy drogowe i to, co się tam umieszcza. Z moich informacji wynika przekonanie, że w sytuacji, gdy parafie wychodzą z inicjatywą umieszczenia przy drogach symboli religijnych, takich jak krzyże, figury itp., zawsze odbywa się to po uzyskaniu pozwoleń od właściwych władz administracji państwowej. W tym przypadku nie chodzi jednak o "upamiętnianie" ofiar wypadków drogowych, ale o inne obiekty typu : przydrożne kaplice, krzyże, figury.
- Co do zasad ruchu drogowego… wielu kierowców nie zwraca w ogóle uwagi na znaki drogowe. Z drugiej strony, jeśli owe krzyże w miejscach wypadków mogą pełnić rolę prewencyjną, to dobrze. Skoro zarządcy dróg, właściciele terenów itp. nie usuwają tych obiektów, może to oznaczać, że istnieje co najmniej domniemane przyzwolenie w polskim prawie na takie działania oraz, że państwo docenia jakiś prewencyjny wymiar tych znaków - podsumowuje ks. Podstawka.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?